torsdag 25 april 2024

Vallmo & citrussockerkaka


 Här kommer det absolut bästa receptet jag har gjort på citruskaka. Så saftig och höll sig saftig en hel vecka. Receptet är i gram så jag tror det är vinnande koncept och att det är olja istället för smör.Recepter hittade jag hos salt och socker

Ingredienser
50g mandelmjöl
190g vetemjöl 
1/2 tsk salt
1 msk bakpulver
300g socker
2 msk blå vallmofrön
125g mjölk
Zest från 1 lime, 1 apelsin och 1 citron.
Pressad juice från 1 lime, 1 apelsin och 1 citron. Ska bli ca 125 g
125 g rapsolja
3 ägg (ca 165g)

Gör så här:
Smöra och bröa en form, jag tycker bäst om brödformen. Det blir bättre skivor.
Sätt ugnen på 175 grader
Blanda alla torra ingredienser i en bunke
Ta en till bunke och blanda övriga ingredienserna och blanda till en jämn smet.
Sikta i de torra ingredienserna och vispa ihop till en jämn smet. Häll i formen och grädda ca 45 minuter. Min tog lite kortare tid men det beror ju på vilken form man använder. Prova med en sticka.
Låt kakan svalna något innan du stjälper upp den.
När den svalnat kan man sikta över lite florsocker för att det blir snyggt.
Förvara kakan i kylen så håller den sig bäst..